Sök:

Sökresultat:

2122 Uppsatser om Disciplinär makt - Sida 1 av 142

PrÀsten under 1800-talet ur ett maktperspektiv. En kvalitativ textanalys utifrÄn Foucaults disciplinteori

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka prÀstens makt i församlingen under 1800-talet i Sverige utifrÄn Foucaults disciplinteori. Uppsatsen skall svara pÄ hur prÀstens makt över församlingen gav dem möjlighet att utöva disciplin och hur de kunde disciplinera församlingsmedlemmarna. Som teoretisk utgÄngspunkt anvÀnds Foucault tankar med hierarkisk övervakning, normaliserande sanktionens metoder (straff) och examen. Materialet Àr hÀmtat frÄn tidigare studier om prÀstens liv, församlingsmedlemmarnas plikter och husförhör. Uppsatsen visar att prÀstens makt gÄr att applicera i Foucault tankar om makt med hjÀlp av disciplin..

LĂ€rarens Syn PĂ„ Disciplin i Klassrummet

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka lÀrarens syn pÄ disciplin i klassrummet. Examensarbete behandlar Àmnet disciplin i klassrummet och dess pÄverkan nÀr det gÀller inlÀrningsmiljö och arbetsro i klassrummet. Vi observerade och intervjuade fyra lÀrare frÄn Ärskurs 1, 2, 4, 5 i en grundskola. Deltagarna i vÄr intervju var mellan 32 -53 Är, en manlig, resten var kvinnliga. VÄra frÄgestÀllningar Àr: hur tÀnker lÀrare om innebörden av disciplin, vilka olika faktorer som enligt lÀrare kan resultera i ett bra disciplinerat klassrum, vad lÀrarna, anser pÄverkar ordningen respektive oordning samt pedagogers motiv till disciplin i klassrummet.

Disciplin - Ett redskap för ordning i skolan

Diskussionen om disciplin, menar vi, har prÀglat mycket av de senaste Ärens skoldebatt. Syftet med detta arbete Àr att undersöka om nuvarande och kommande skollag ger mandat för lÀrare att kunna skapa ordning i skolan. För att besvara vÄra frÄgestÀllningar och uppnÄ vÄrt syfte gjorde vi en litteraturstudie över de skollagar vi nÀmnde tidigare. Det vi fann om disciplin i dessa skollagar menar vi ger inte tillrÀckligt med stöd för lÀrare att skapa den ordning som vi menar behövs för att kunna bedriva undervisning och ha den fostransroll som yrket krÀver. Dock rÄder det skillnad mellan gÀllande skollag som endast innehÄller fÄ föreskrifter rörande lÀrares möjlighet att skapa disciplin och komman-de skollag vilken inrymmer betydligt fler föreskrifter som, vi menar, ger lÀrare ett större mandat att skapa disciplin..

LÀrares syn pÄ disciplin, ordning och ansvar i klassrummet: Sverige respektive Ryssland

Syft?t m?d mitt ?rbete a?r ?tt underso?k? la?rar?ns syn pa? disciplin, ordning och ansvar i klassrummet. Exam?nsarbete a?r ja?mfo?rand? studi? ?m hur la?r?rer i ?lika la?nd?r na?mlig?n Ryssland och Sv?rige s?r pa? begr?pp dis?iplin och ordning i skol?. Vilka mo?jlig? faktor?r kan pa?verka la?r?rens upplev?lser av disciplin i Sv?rige och Ryssland? J?g obs?rverade ?ch int?rvjuade sex la?r?re fra?n a?rskurs 6-9 i ?n grundskol?.

DISCIPLIN  : - mÄl eller medel   En kvalitativ fallstudie kring förskolans disciplinerande struktur och praktik.

Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ hur personal i förskolans verksamhet kan se pÄ disciplin och hur deras disciplinpraktik kan se ut. Studien som genomförts Àr fallstudier pÄ tvÄ olika förskoleavdelningar och studiens empiri bestÄr av observationer och intervjuer av samtliga personer pÄ dessa förskoleavdelningar. Resultatet visar att olika syn rÄder pÄ vad disciplin innebÀr och hur den praktiseras. DÄ disciplin ses som ordning och reda dÀr gemensamma regler arbetats fram i en delaktig barngrupp och dÀr barnen ses som kompetenta Àr disciplinpraktiken förenlig med förskolans uppdrag som framhÄlls av lÀroplanen. DÄ arbetet med disciplin sker utifrÄn tanken pÄ att barn bör tuktas och dÀr reglerna sÀtts av vuxna och Àr inkonsekventa blir disciplinpraktiken dÀremot inte förenlig med förskolans demokratiska uppdrag.

HÄrdare disciplin? Dess pÄverkan pÄ lÀrandet

Arbetet syftar till att ta reda pÄ vad rektorer och lÀrare har för tankar kring huruvida dagens skola Àr i behov av hÄrdare disciplin, samt vad hÄrdare disciplin skulle fÄ för effekter pÄ elevernas lÀrande. Undersökningen Àr genomförd med enkÀt som distribuerades via internet, dÀr de besvarande kunde lÀmna sina tankar och Äsikter kring vÄra frÄgor. Slutsatsen som dras i arbetet Àr att de besvarande lÀrarna och rektorerna förvisso anser att skolan Àr i behov av ordning i klassrummet för att undervisningen ska bli effektiv, men att detta dock inte kan eller bör uppnÄs genom hÄrdare disciplin och bestraffningar. De besvarande efterstrÀvar bÀttre ledarskap i form tydlighet hos pedagogerna, dÀr samspel, kommunikation och struktur Àr det viktigaste för att skapa en ordnad miljö i klassrummet..

Fotbollens regler i skolans kontext

Uppsatsen handlar om huruvida dagens styrdokument för grundskolan medger en disciplinmodell som grundar sig pÄ fotbollens spelregler. Uppsatsen bygger pÄ textanalys, dÄ den undersöker vad lÀroplan, skollag och övriga styrdokument sÀger om upprÀtthÄllandet av regler och dess konsekvenser i skolan. För att kunna jÀmföra upprÀtthÄllandet av regler i en skolkontext och en fotbollskontext valde jag ut fyra omrÄden som Äterfinns i de bÄda kontexterna: demokrati, makt, trygghet och nolltolerans. Resultatet av undersökningen visar att det finns utrymme i de rÄdande dokumenten för att tillÀmpa Frisk-modellen, som jag kallar min disciplinmodell..

FrÄn sinnesslö till psykiskt funktionshindrad : En studie om statens syn pÄ personer med psykisk dysfunktion pÄ 1940-talet och 2000-talet

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att fÄ en inblick i statens förestÀllning om psykiskt funktionshinder i historien genom att undersöka tvÄ statliga utredningar frÄn 1940- och 2000-talet. De tvÄ utredningar heter BetÀnkande om sinnesslövÄrden (1949:11) och Ambition och ansvar (2006:100). Med hjÀlp av Foucaults maktteorier om disciplin och normaliserig ska jag analysera utredningarna för att ta reda pÄ statens förestÀllningar.  För att specificera förestÀllningarna har jag analyserat temavis. De teman jag har valt Àr begreppsanvÀndning, vÄrden och utbildning. Genom en textanalys av utredningarna har min undersökning visat pÄ att förestÀllningen om psykiskt funktionshinder har förÀndrats enormt genom historisk tid.

Power in the meeting between youth and police

Makt kan utspela sig pÄ mÄnga olika sÀtt, i varje sammanhang inom varje rum finns nÄgon form av makt. I min studie har jag valt att undersöka makten i mötet mellan ungdomar och polis, utifrÄn ungdomars berÀttelser. Ungdomar Àr vÄr framtid, det Àr vÄra framtida ledare och politiker, det Àr de som kommer att ta över vÀrlden efter oss, dÀrför Àr det viktigt att vi tar hand om vÄra ungdomar och att vi skapar en ljus framtid för dem. För att vÄra ungdomar ska bli vÀlartade mÄste vi undersöka förhÄllanden som pÄverkar dem och deras utveckling av jaget. DÀrför har jag valt att undersöka makten i mötet mellan dem och polisen dÄ jag anser att mötet pÄverkar dem och deras framtid.

En skolas sÀtt att arbeta En studie av Sverige : finska skolan i Motala

Syftet med detta arbeta Àr att beskriva en skolas sÀtt att arbeta för att alla elever ska fungera i skolan. Jag ville ocksÄ se om det fanns nÄgot speciellt sÀtt att arbeta med ledarskapet i klassrummet. Litteraturstudien belyser de strategier lÀraren förfogar över i klassrummet samt den fostran och disciplin som anses nödvÀndig för att barn ska kunna utvecklas till den mognad som förutsÀtts för att kunna bli en fungerande samhÀllsmedborgare. Diskussionen tar upp betydelsen av hur ett genomtÀnkt arbetssÀtt genomsyrar det dagliga arbetet i skolan..

Auktoritet och uppfostran i relation till samhÀllet vi lever i genom fem lÀrares ögon

Den hÀr studien tar upp fem lÀrares syn pÄ auktoritet, disciplin och fostran i relation till samhÀllet vi lever i. Detta Àr en studie om lÀraren som en auktoritet i klassrummet och deras förhÄllningssÀtt till begreppen auktoritet, fostran och disciplin i skolverksamheten. För att fÄ djupare förstÄelse om lÀrarnas syn pÄ dessa begrepp har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer och litteratur som ett komplement för att förstÄ och relatera i ett historiskt perspektiv pÄ synen av en lÀrare. I studien kom vi fram till att lÀrarens roll som auktoritet hör i vÀldigt stor grad ihop med lÀrarens lÀrarstil och hur den Àr som person. Vidare spelar omgivningen och samhÀllet vi lever i in vÀldigt mycket i normer angÄende vilka beteende som lÀrare uppmuntrar och inte uppmuntrar. Detta har betydelse dÄ lÀrarens auktoritet svarar pÄ de responser runt omkring en. SamhÀllet och olika generationer har stor inverkan pÄ vilka beteenden som uppmuntras och inte uppmuntras dÄ vÄr kÀnslighet, vÄrt seende och tÀnkande har förÀndrats betydligt under sista halvan av 1900- talet..

Mjuk makt i en förÀndrad vÀrld

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka begreppet ?mjuk makt?. Mjuk makt Àr en relativt ny term som myntades av statsvetaren Joseph Nye Är 1990. Sedan dess har detta nya begrepp förÀndrat hur vi ser pÄ internationell makt. Genom anvÀndandet av attraktion och lockelse anvÀnder sig stater av mjuk makt för att fÄ inflytande.

Aga, disciplin och fostran i den svenska folkskolan 1945-1959. : En studie om 1947 Ärs skoldisciplinutredning, Skolöverstyrelsens direktiv i fostrans- och disciplinfrÄgor samt hanteringen av frÄgan om skolagan i Tunabygdens lÀrarklubb.

Denna historieuppsats (15hp) handlar om aga- och skoldisciplinsfrÄgorna i den svenska folkskolan. Undersökningens syfte Àr att granska hur disciplinsfrÄgorna i folkskolan hanterades före och efter agaförbudet pÄ bÄde nationell och lokal nivÄ. För att uppnÄ detta mÄl har i första hand tre olika kÀllor anvÀnts, nÀmligen 1947 Ärs skoldisciplinutredning, protokoll frÄn Tunabygdens lÀrarklubb och dess studiecirkel samt Skolöverstyrelsens anvisningar till folkskolelÀrarna efter att agan hade förbjudits i folkskolan. Skoldisciplinutredningen kom som en följd av protesterna frÄn lÀrarkÄren och Skolöverstyrelsen till ett agaförbud. Disciplinutredningen kom inte fram till nÄgot agaförbud utan snarare fram till flera disciplinsfrÀmjande förslag.

Varför barn fortfarande vrÀks : En kvalitativ jÀmförande studie om socialtjÀnstens anvÀndande av disciplin i Àrenden dÀr barn riskerar att vrÀkas

The purpose of this study was to examine whether the degree of discipline in social services may be the reason why more children are evicted in one municipality in Stockholm, compared to another. Since our purpose was to study the degree of discipline in social services work with eviction cases where children are concerned, discipline is therefore a central part of the study. The interest in the subject arose from our prior understanding that social services approach to discipline may affect the extent of evictions. In order to answer the study?s question at issue, a qualitative interview was conducted to create an understanding of the discipline and a vignette study was conducted to compare the social workers assessments in two municipalities in Stockholm, Högstad and LÄgby.

Disciplin i de svenska skolorna under 1600-talet : En didaktisk analys av 1649 Ă„rs skolordning

Studiens syfte Ă€r att studera hur 1649 Ă„rs skolordning framstĂ€ller disciplin i textform. Med hjĂ€lp av de kategorier som Foucault presenterade i hans verk Övervakning och straff kommer jag att undersöka skolordningen för att identifiera gemensamma drag mellan de tvĂ„ böckerna.Resultatet visar att mĂ„nga av de disciplinĂ€ra metoder som Foucault uppvisade i sin bok förekom tidigare Ă€n förvĂ€ntat i Sverige. Med hjĂ€lp av fördelningen av verksamheten i olika smĂ„ delar, sĂ„som olika klasser eller rum, förenklades det disciplinĂ€ra arbetet. PĂ„ samma sĂ€tt fungerade sjĂ€lva byggnaden som en sluten miljö dĂ€r eleverna kunde avskiljas frĂ„n varandra och frĂ„n resten av samhĂ€llet. DĂ€r kunde maktmaskineriet fungera effektivt.  Rangordningen bland eleverna skapades genom en kontinuerlig analys och klassificering av individerna.

1 NĂ€sta sida ->